Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Kedy sa dočkáme znovuzačlenenia Filiálky do železničnej siete?

Dátum: 08.12.2021
Autor: Monika Debnárová
Kedy sa dočkáme znovuzačlenenia Filiálky do železničnej siete?

Ak by sa podarilo filiálku znovu zapojiť do železničnej siete, výrazným spôsobom by to prispelo ku skvalitneniu dopravy v našom hlavnom meste

foto: Jozef Gulík

Milí Vajnoráci, tento týždeň odsúhlasili novomestskí poslanci začlenenie Źelezničnej stanice Filiálka medzi pamätihodnosti mesta, ktorý vedie Mestský ústav ochrany pamiatok.

Filiálka vznikla v roku 1840 a v minulosti bola na nej prevádzkovaná aj konská železnica, ktorá v minulosti prepájala Bratislavu s Trnavou. Patrila k významným železničným uzlom bratislavy. Bola súčasťou prvej železničnej stanice na Slovensku – Pressburg Blumenthal.

Pôvodne na jej mieste bolo len niekoľko nákladných koľají a slúžila skôr ako pomocná. Využívali ju prevažne továrne sústredené v jej okolí. Neskôr slúžila aj pre osobnú dopravu, avšak rozhodnutie o jej vynechaní z programu elektrifikácie trate z Trnavy do Bratislavy viedlo k jej zániku (BSK).

V dnešnej dobe je súčasťou rozsiahleho areálu ťahajúceho sa od Trnavského mýta až po Pionierrsku ulicu, no nevyužíva sa. 

Podľa župana Juraja Drobu tu v minulosti boli pokusy o jej oživenie, no žiaden projekt sa nakoniec nezrealizoval. Síce sa už v roku 2012 začala vyberať stavebná firma na, no projekt bol zastavený. Vtedy sa hovorilo o umiestnení Filiálky vedľa Istropolisu, malo ísť o veľmi modernú stavbu, ktorá by priniesla aj vytvorenie nového námestia v lokalite Trnavského mýta. 

Od zástupcov Železníc Slovensskej republiky som sa dozvedela, že debata o projekte Filiálky stroskotala na diskusii o variantoch riešenia, na ktorých sa nevedelo dohodnúť Ministerstvo, kraj a mesto. Podstata problému tkvie vo financách, s ktorými sú spojené náročné, či menej náročné realizácie. Disskusie sa viedli o podzemnom, polozapustenom, alebo nadzemnom variante riešenia. Ako najdrahší a najnáročnejší sa ukázal variant podzemný. 

Pôvodne s týmto variantom rátali aj Źeleznice s tunelom, ktorý ml viesť až do Petržalky, ale narazili na financie. A tak sa stále čaká na to, kým sa kompetentní dohodnú - či sa bude realizovať polozapustený, alebo nadzemný variant. Potom sa ešte musia dohodnúť na trase a jej vyústení.

Financovanie by malo byť zabezpečené z eurofondov. Ak však premeškáme aj túto príležitosť, zase z toho nič nebude.  Z môjho pohľadu je však  najvhodnejší polozapustený variant.

Kraj preferuje variant prepojenia Filiálky s novým Istropolisom, kedy by obyvatelia mohli z vlaku vystúpiť priamo na jednom z najrušnejších komunikačných uzlov v Bratislave – na Trnavskom mýte. Podľa župana by Išlo o unikátne prepojenie regionálnej vlakovej dopravy a mestskej hromadnej dopravy. Alternatívy rozvoja železničnej dopravy v Brtaislave sú riešené v Štúdii realizovateľnosti Bratislavského samosprávneho kraja. (BSK, ŽSR)

Ak by sa podarilo filiálku znovu zapojiť do železničnej siete, výrazným spôsobom by to prispelo ku skvalitneniu dopravy v našom hlavnom meste a tým pádom aj pre Vajnorákov by sa stalo koľajové prepojenie s touto časťou mesta dostupnejšou.

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.